englischThe publication comprises the findings of an interregional research project, which set out to gauge the public and media perceptions of ‘Asia’ in Europe. The fallout of the global economic crisis has impacted the world in a profound way. While Europe struggles through a protracted crisis, Asia continues to emerge as a major economic and political power. Given the rising importance of co-operation between Asia and Europe in this uncertain era, there is a strong impetus to understand how ‘Asia’ is seen from Europe and to study Europeans’ perceptions of Asia.
The study of perception is becoming an influential research field given its multi-disciplinary and unique approach in providing deepened understanding of others and their expectations. Understanding perceptions can provide improved communications and guidance for informed policy adjustments. Carried out in a sample of eight EU member states – Austria, Belgium, Denmark, France, Germany, Italy, Romania, United Kingdom – throughout 2010 and 2011, the study aims to help guide Asian and European policy makers to improve mutual co-operation.
The publication provides analysis of the core research findings and includes detailed daily analysis of 29 media outlets across Europe, a public opinion survey of over 6,000 respondents and face-to-face interviews of over 100 top European media professionals. Rigorously researched and analysed, the publication offers an insight into the issues and images of a ‘Rising Asia’ that resonate most among Europeans.
Die Studie vereint die Ergebnisse eines zweijährigen internationalen Forschungsprojekts über die gegenwärtige mediale und öffentliche Wahrnehmung des „Aufstiegs Asiens“ in Europa. Die Forschungsarbeit erhebt erstmalig empirisch und vergleichend das Asien-Bild Europas und die damit verbundenen Erwartungen an europäisch-asiatische Politikgestaltung. Wie nehmen europäische Medien und die Öffentlichkeit die zunehmende wirtschaftliche und politische Bedeutung Asiens wahr? Welches Bild macht sich Europa von seiner Nachbarregion und einzelner Länder wie etwa China, Indien, Japan oder Indonesien? Welche Erwartungen verbinden Europäer mit einer zunehmenden europäisch-asiatischen Zusammenarbeit?
Im Rahmen der Studie wurden in acht EU-Mitgliedstaaten – Belgien, Dänemark, Deutschland, Frankreich, Großbritannien, Italien, Österreich und Rumänien – jeweils eine Medienanalyse, Meinungsumfrage und Interviewreihe durchgeführt und insgesamt 29 europäische Zeitungen und Fernsehsender, über 6000 Meinungsumfrage-Antworten sowie mehr als 100 Interviews mit Entscheidungsträgern aus der europäischen Medienbranche systematisch ausgewertet.