englischMaritime labour law is currently changing. In order to meet both the international legal requirements of the Maritime Labour Convention of the International Labour Organisation and the requirements of EU law, the German legislator has recodified maritime labour law. With the Maritime Labour Act 2013, it has attempted to replace the Maritime Labour Act of 1958 with a modern regulation. To what extent the legislator succeeds in balancing the recast of proven contents of the Maritime Labour Act 1958 with the implementation of its obligations under public international and EU law is the subject of this work. The provisions of the law are not only analysed from the perspective of German civil and labour law, but also in the multi-level system of public international and EU law. The author works as a lawyer in the Cologne office of CMS Hasche Sigle and advises national and international companies on labour law issues.
Das Seearbeitsrecht ist derzeit im Wandel. Um sowohl den völkerrechtlichen Vorgaben des Seearbeitsübereinkommens der Internationalen Arbeitsorganisation als auch den unionsrechtlichen Anforderungen gerecht zu werden, hat der deutsche Gesetzgeber das Seearbeitsrecht neu kodifiziert. Mit dem 2013 in Kraft getretenen Seearbeitsgesetz unternimmt er den Versuch, das Seemannsgesetz von 1958 durch eine zeitgemäße Regelung zu ersetzen. Inwiefern dem Gesetzgeber dabei der Spagat zwischen der Neufassung bewährter Inhalte des Seemannsgesetzes und der Umsetzung seiner völker- und unionsrechtlichen Verpflichtungen gelingt, ist Gegenstand dieses Werkes. Dabei werden die Vorschriften des Gesetzes nicht nur aus dem Blickwinkel des deutschen Zivil- und Arbeitsrechts analysiert, sondern insbesondere im Mehrebenensystem des Völker- und Unionsrechts betrachtet. Die Autorin ist als Rechtsanwältin im Kölner Büro der Sozietät CMS Hasche Sigle tätig und berät nationale und internationale Unternehmen zu arbeitsrechtlichen Fragen.