englischWhat happens in highly developed industrialized countries to broad strata of population – the bottom 90 percent – if the states see themselves as participants in a global competition? What does this mean concerning the political influence of citizens? Is it possible to give answers to climate change, digitalisation, the drifting apart of society without weakening our position within global competition? What is it about the image of “location competition”? Based on economic insights a political tendentious term is disenchanted. As a result of the analysis is to be realized: Potent states are capable of a much greater scope of design than is generally assumed. But Germany and the European Union act way below their best.
Was passiert in entwickelten Industrieländern mit breiten Schichten der Bevölkerung – den unteren 90 Prozent – wenn sich die Staaten als Teilnehmer eines globalen Wettbewerbs verstehen? Was bedeutet das für den politischen Einfluss der Bürger? Sind Antworten auf den Klimawandel, die Digitalisierung, das Auseinanderdriften der Gesellschaft möglich, ohne unsere Position im Wettbewerb zu schwächen? Was ist dran am Bild vom „Standortwettbewerb“? Auf der Basis ökonomischer Einsichten wird ein politischer Kampfbegriff entzaubert. Am Ende der Analyse steht die Erkenntnis: Leistungsfähige Staaten haben mehr Gestaltungsfreiheit, als gemeinhin angenommen wird. Deutschland und die Europäische Union handeln aber deutlich unter ihren Möglichkeiten.