englischSuccessful managers often use the term ‘experimentation’ when they talk about innovative or versatile processes. However, there is no corresponding concept in organisational theory which exploits the full potential of the experimental logic of progress. The central idea of this book is therefore to ‘learn about learning’ from the most productive role model in scientific empiricism: the author designs a radically experimental concept of organisational development which is aimed at scientists, lecturers and practitioners. As a result, an iterative process of ‘intervention and recognition’ emerges which enables organisations to remain capable of acting in the face of a complex environment. Organisational learning and active organisational development are inseparably integrated into this process. To achieve this, the author uses a qualitative, experimental approach.
Erfolgreiche Manager sprechen häufig vom „Experimentieren“, wenn sie ein innovatives oder besonders agiles Vorgehen meinen. Die Organisationstheorie kennt jedoch kein Fortschrittskonzept, das das Potenzial der Experimentallogik ausschöpft. Das „Lernen lernen“ vom epistemisch produktivsten Erfolgsmodell der Wissenschaft ist deshalb die zentrale Idee dieser Arbeit: Der Autor entwirft ein radikal experimentell ausgerichtetes Konzept zur Organisationsentwicklung, das sich an Forscher, Lehrende und Praktiker richtet. Dazu wird die Logik des mächtigsten bekannten Fortschrittsgaranten, des wissenschaftlichen Experiments, auf Organisationstheorie und -praxis übertragen. Es ergibt sich ein iterativer Prozess des „Gestaltens und Erkennens“, der Organisationen in einer komplexen Umwelt handlungs- und zukunftsfähig macht. Organisationales Lernen und aktive Organisationsgestaltung werden untrennbar integriert. Der Autor nutzt seinerseits einen qualitativ-experimentellen Ansatz der Theoriebildung.