englischWith Web 2.0 and Social Media, cultural production becomes easier, but not freer. On the basis of culture industry theory by critical theorists Max Horkheimer and Theodor Adorno, Christian Raupach’s “Kulturkritik des Web 2.0” argues that cultural production is still dominated by commodity form and manipulated needs. Thus, the emancipatory propositions of Web 2.0 are unfounded, as deficits of consciousness for culture-industrial manipulations are not abolished by changes in media technologies. At the same time, the “Kulturkritik” shows where and how opposition against culture industry emanates right from within cultural products on the Web 2.0. It uses examples to illustrate that instances of freedom can be found within culture-industrial products, because culture-industrial manipulation is never total.
Christian Raupach is a research associate at Ostfalia University in Salzgitter/Germany. He researches and teaches on topics connected to critical communication and media research.
Web 2.0 und Social Media machen Kulturproduktion einfacher, aber nicht freier. Christian Raupachs „Kulturkritik des Web 2.0“ argumentiert mithilfe der Kulturindustrie-These Max Horkheimers und Theodor Adornos, dass Kulturproduktion im Web 2.0 nach wie vor bestimmt ist von Warenförmigkeit und manipulierten Bedürfnissen. Damit erweisen sich die emanzipatorischen Versprechungen des Web 2.0 als gegenstandlos; ein Mangel an Bewusstsein für die Manipulationen der Kulturindustrie wird nicht durch einen Wechsel der medialen Kanäle beseitigt. Zugleich zeigt diese „Kulturkritik“, wie und wo sich Widerständigkeit in den Kulturprodukten des Web 2.0 regt. Sie belegt mit Beispielen, dass Freiheitsmomente sich trotz allem innerhalb kulturindustrieller Produkte finden, weil kulturindustrielle Manipulation nie total ist.
Christian Raupach forscht und lehrt als wissenschaftlicher Mitarbeiter zu Themen der kritischen Kommunikations- und Medienforschung an der Ostfalia Hochschule in Salzgitter.