englischThis book is about the power of lobbyists in health care and their influence on politicians and the public. It analyzes the largely unexplored and in-transparent lobbying work of the most important lobbyists in the German health care system. It shows how the lobbyists constantly adapt their lobbying strategy to changing political and social structures and processes. The organization of the lobby actors, the role of information management, and the way of disseminating information are pointed out. The increasing importance of new media and non-hierarchical controllable public communication are presented and lobbying is conceptually classified into the modern Corporatism.
In diesem Buch geht es um die Macht von Lobbyisten im Gesundheitswesen und deren Einfluss auf Politik und Öffentlichkeit. Es analysiert die weitgehend unerforschte und auch intransparente lobbyistische Arbeit der bedeutendsten Lobbyisten im deutschen Gesundheitswesen. Es zeigt, wie die Interessenvertreter ihre Lobbystrategie an die sich ständig verändernden politischen und gesellschaftlichen Strukturen und Prozesse anpassen. Die Organisation der Lobby-Akteure, die Rolle des Informationsmanagement sowie die Art und Weise der Verbreitung von Information werden aufgezeigt. Der Bedeutungsgewinn neuer Medien und nicht hierarchisch kontrollierbarer öffentlicher Kommunikation werden dargestellt und der Lobbyismus begrifflich in den modernen Korporatismus eingeordnet.