Kilian | Knuth
Medienmanagement
ISBN 978-3-7560-1301-2
englischThis textbook deals with the research field of media management, focusing on the strategic and operational management of media companies. It summarises the topic in a very compact, concrete and practice-oriented way, purely from a business research perspective. The most important aspects of the field are consistently illustrated with examples from case companies from the TV and online video market (e.g. ProSiebenSat.1 Media, RTL Group, Alphabet). In particular, the advertising market is included in a detailed and practice-oriented way. In this context, the essential revenue model of advertising financing and the question of how the selling of advertising time and advertising space is carried out, which is often not adequately considered in existing textbooks, are presented with a strong practical focus.
Das Lehrbuch behandelt das Forschungsfeld Medienmanagement zielgerichtet und pointiert vor dem Hintergrund des strategischen und operativen Managements von Medienunternehmen. Das Thema wird dabei sehr kompakt, konkret und praxisrelevant aus rein betriebswirtschaftlicher Perspektive zusammengefasst. Die wichtigsten Aspekte des Feldes werden konsequent mit Hilfe von Beispielen aus Fallunternehmen aus dem TV- und Videomarkt (z. B. ProSiebenSat.1 Media, RTL Group, Alphabet) illustriert. Dabei wird vor allem auch der Werbemarkt ausführlich und anwendungsorientiert einbezogen. Somit wird das essenzielle, jedoch in vorhandenen Einführungswerken oftmals sehr untergeordnet betrachtete Erlösmodell der Werbefinanzierung und die Frage, wie die Vermarktung von Werbezeit und Werberaum konkret erfolgt, mit klaren Praxisbezügen behandelt.