Gehrau | Bilandzic | Schramm | Wünsch
Medienrezeption
ISBN 978-3-8487-7384-8
englischThis handbook offers a comprehensive overview of the subjects and theories related to reception research. In 37 contributions, the questions and subjects of the discipline are presented, the current state of research is analysed and an outlook on open questions is given. The contributions thus provide a systematic approach to the state of research on each topic from a communication science perspective. The handbook is divided into four parts: (1) the basic concepts of media reception, (2) questions of attention and selection, (3) specific phenomena and modes of experience and (4) the most important contexts of media reception. Modern media effects theories can no longer do without analysing reception processes. The handbook therefore examines the processes before and during media use in detail. The handbook’s target readership is the broad specialist audience of communication science and its related subjects, such as sociology, psychology, political science, educational science as well as advanced students.
Das Handbuch bietet einen umfassenden Überblick über die Gegenstände und Theorien der Rezeptionsforschung. In 37 Beiträgen werden die Fragestellungen und Gegenstände der Disziplin vorgestellt, der Stand der Forschung aufbereitet und ein Ausblick auf offene Fragen gegeben. Die Beiträge liefern damit einen systematischen Zugang zum State of the Art der jeweiligen Thematik aus einer kommunikationswissenschaftlichen Perspektive. Das Handbuch befasst sich in vier Teilen: (1) mit grundlegenden Konzepten der Medienrezeption, (2) mit Fragen der Zuwendung und Selektion, (3) mit spezifischen Phänomenen und Erlebnisweisen und (4) mit den wichtigsten Kontexten der Medienrezeption. Moderne Medienwirkungstheorien kommen ohne die Betrachtung von Rezeptionsprozesse nicht mehr aus. Im Handbuch werden daher die Prozesse vor und während der Mediennutzung im Detail betrachtet. Zielgruppe des Handbuchs ist das breite Fachpublikum der Kommunikationswissenschaft und angrenzender Fächer wie Soziologie, Psychologie, Politikwissenschaft, Erziehungswissenschaft sowie fortgeschrittene Studierende.
- Medienrezeption
- psychology
- media effect theories
- Grundkonzepte
- Rezeptionsforschung
- media use
- reception processes
- Handbuch
- studies
- educational science
- Soziologie
- Politikwissenschaft
- basic concepts
- Kommunikationswissenschaft
- communication science
- reception research
- Erziehungswissenschaft
- handbook
- Studium
- Medienphänomene
- Medienwirkungstheorien
- sociology
- Mediennutzung
- media reception
- Psychologie
- Rezeptionsprozesse
- media phenomena
- political science