englischThe thesis at hand deals with the subject of national debt both from an economic point of view and from the perspective of constitutional law. It differs from other literature to date on the topic of national debt due to this interdisciplinary orientation. In light of the scale of public national debt in Germany and the cyclical development since 2001 the problem, which has been discussed controversially since the early 19th century, is more topical than ever.
Following an introductory chapter to this matter the development of national debt in Germany from 1950 onwards is portrayed. The third chapter outlines in an inevitably succinct form the respective pros and cons regarding national debt in the more prominent economic doctrines. The main focus is on the legal interpretation and construction of Article 109 section 2 of the German Constitutional Law. This leads to the conclusion that only counter-cyclical economic and financial policy are in compliance with the Constitution. The federal German policy however did not comply with these specifications for most of the years between 1995 and 2004, because it was either too pro-cyclical or not counter-cyclical enough. The consolidation strategy to date can thus be considered as a failure.
The concluding outlook illustrates that public finances can in future only be stabilised if the policy is not to economise after the crisis event, but to determinedly promote growth. This requires a coordinated macro policy comprising a reflationary, medium term financial policy, an accommodating monetary policy and a wage policy which is stability compatible as well as distribution neutral.
Die Arbeit beschäftigt sich mit dem Thema Staatsverschuldung aus ökonomischer und verfassungsrechtlicher Sicht. Angesichts des öffentlichen Schuldenstandes und der konjunkturellen Entwicklung seit 2001 ist die Problematik, die schon lange kontrovers diskutiert wird, aktueller denn je.
Nach einem Einleitungskapitel wird die Entwicklung der Staatsverschuldung in Deutschland seit 1950 dargestellt. Der 3. Teil skizziert kurz die prominenten ökonomischen Lehren pro bzw. kontra Staatsverschuldung. Den Schwerpunkt bildet die juristische Auslegung des Art. 109 Abs. 2 GG. Sie führt zu dem Ergebnis, dass nur eine antizyklische Finanzpolitik verfassungsgemäß ist. Die Politik des Bundes genügte diesen Anforderungen zwischen 1995 und 2004 in den meisten Jahren nicht.
Der abschließende Ausblick zeigt, dass eine Konsolidierung der öffentlichen Finanzen künftig nur gelingen kann, wenn die Politik nicht der Krise hinterherspart, sondern Wachstum entschlossen fördert.
Das Werk unterscheidet sich von bisher erschienener Literatur zur Staatsverschuldung durch seine interdisziplinäre Orientierung und spricht somit Juristen, Ökonomen sowie finanz- und gesellschaftspolitisch Interessierte gleichermaßen an.