englischIn this thesis, decision rules for the programming of autonomous vehicles in dilemmatic situations are developed that can be implemented in compliance with criminal law, can provide orientation for the parties involved, and are therefore suitable as a basis for a state-approved set of guidelines. To achieve this goal, three basic dilemmatic constellations are examined, each of which is based on different legal dogmatic problems. Since the legislature has not yet issued any specific guidelines for the design of programming, the solution was developed with the help of a dogmatic analysis of the currently applicable rules of criminal law.
In dieser Arbeit werden Entscheidungsregeln für die Programmierung autonomer Fahrzeuge in dilemmatischen Situationen entwickelt, die sich strafrechtskonform umsetzen lassen, den Beteiligten Orientierung bieten können und sich daher als Grundlage für einen staatlich anerkannten Richtlinienkatalog eignen. Zur Erreichung dieses Ziels werden drei dilemmatische Grundkonstellationen untersucht, denen jeweils verschiedene rechtsdogmatische Probleme zugrunde liegen. Da der Gesetzgeber bis dato keine speziellen Vorgaben für die Ausgestaltung der Programmierung gemacht hat, wurde die Lösung mit Hilfe einer dogmatischen Analyse der derzeit geltenden strafrechtlichen Regeln erarbeitet.