englischThe present analysis from the perspective of the UWG shows which search engine optimization (SEO) measures are permitted or prohibited under competition law.
The investigation is initially devoted to a presentation of SEO, as well as the classification of the latter with regard to the UWG, and shows the fundamental problems of a fair consideration of SEO and UWG.
Subsequently, the author subsumes a variety of case constellations of SEO under the facts of the UWG. There follows a discussion of the previous case law on UWG and SEO.
The work provides concrete instructions for the application of competition law concerning cases of SEO.
Die vorliegende Betrachtung aus Sicht des UWG zeigt auf, welche Maßnahmen der Suchmaschinenoptimierung (SEO) wettbewerbsrechtlich zulässig oder unzulässig sind.
Die Untersuchung widmet sich zunächst einer Darstellung der SEO, sowie der Einordnung derselben im Hinblick auf das UWG und zeigt grundsätzliche Probleme einer lauterkeitsrechtlichen Betrachtung von SEO auf.
Anschließend subsumiert der Verfasser vielfältige Fallkonstellationen der SEO unter Tatbestände des UWG. Es folgt eine Auseinandersetzung mit der bisherigen Rechtsprechung zum UWG und SEO.
Die Arbeit liefert konkrete Anweisungen für die lauterkeitsrechtliche Rechtsanwendung, die sich mit Fällen der SEO konfrontiert sieht.