englischHow can more mobile foreign students succeed in their studies? Mobile foreign students are caught between personality factors, internal and external requirements, personal and contextual resources under the umbrella of the university. Especially the free movers among them face the challenge of having individual coping strategies for the success of their studies. They are located in the university, carry with them many problems and are facing a variety of challenges which the university has to go to the bottom for providing adequate and sustainable support systems to prevent dropping out from university.
A resource-based approach: What are the success factors of mobile foreign students achieving their degree, what are the areas of concern? What is designable by the university, what is beyond the control of the university, what can only indirectly be influenced by? What are the requirements for? An analysis based on a qualitative survey at the UoC.
Wie kann das Studium besser gelingen? Bildungsausländer im Spannungsfeld zwischen Persönlichkeitsfaktoren, inneren und äußeren Anforderungen, persönlichen und kontextuellen Ressourcen unter dem Dach der Universität.
Bildungsausländer, und unter ihnen gerade die Free Mover, stehen vor besonderen Bewältigungsherausforderungen im Rahmen ihres Studiums in Deutschland. Sie sind verortet an der Universität, bringen vielfältige Anforderungen mit, denen genauer auf den Grund gegangen werden muss, um angesichts bundesweit hoher Abbruchquoten adäquate und greifende Unterstützungssysteme seitens der Universitäten zu installieren. Eine ressourcenorientierte Sichtweise: Welches sind die Erfolgsfaktoren von Bildungsausländern, welches die Problembereiche? Was ist von den Universitäten beeinflussbar bzw. gestaltbar, was nicht, was kann nur indirekt beeinflusst werden? Wo sind die Erfordernisse? Eine Auswertung von qualitativen Befragungen an der Universität zu Köln.