englischThe objects which surround us are more significant than just being objects. They are interwoven within a network of practices, inscriptions, iconographies, references and constellations. Only by means of and together with objects do we become what we are. This fact is widely ignored when educational processes are didactically designed. Instead, political education is still based on a representative relationship which keeps objects at bay in a passive state. In this way, however, the constitution of political subjectivity in the network of social materiality—political education—remains confined to the concept of a purely cognitive development. To meet the challenges of our present time, political education should no longer be schematised within the framework of didactically prepared knowledge building. Political education also has to be contrived as a performative statement of democratic subjectivity in the network of social and political materiality.
With contributions by
Frederik Achatz, Sönke Ahrens, Carsten Bünger, Iris Clemens, Simon Clemens, Werner Friedrichs, Markus Gloe, Hakan Gürses, Sebastian Hamm, Roger Häußling, Christian Heilig, Adrianna Hlukhovych, Kerstin Jergus, Nikolaus Lehner, Kerstin Meißner, Martin Repohl, Gustav Roßler, Sven Rößler, David Salomon, Olaf Sanders, Alfred Schäfer, Marco David Schmandt, Armin Scherb, Johanna Taufner, Sören Torrau.
Die uns umgebenden Dinge haben mehr Bedeutung, als einfach nur Gegenstände zu sein. Sie sind Bestandteil eines Geflechts von Praxen, Ikonographien, Verweisen, Konstellationen und Arrangements. Mit bzw. durch Dinge/n werden wir erst zu dem, was wir sind. Dieser Umstand wird in der Gestaltung politischer Bildungsprozesse weitgehend ignoriert. Stattdessen wird weiterhin von einem Repräsentationsverhältnis ausgegangen, welches die Dinge in einem passiven Sosein auf Distanz hält. Damit bleibt die Konstitution politischer Subjektivität im Medium gesellschaftlicher Materialität (politische Bildungen), im Denkbild rein kognitiver Entwicklung gebannt. Um den Herausforderungen der Gegenwart begegnen zu können, darf politische Bildung aber nicht allein im Rahmen eines didaktisierten Wissensaufbaus schematisiert werden. Politische Bildungen müssen auch als Artikulationen demokratischer Subjektivität in einer gesellschaftlich-politischen Materialität entfaltet werden.
Mit Beiträgen von
Frederik Achatz, Sönke Ahrens, Carsten Bünger, Iris Clemens, Simon Clemens, Werner Friedrichs, Markus Gloe, Hakan Gürses, Sebastian Hamm, Roger Häußling, Christian Heilig, Adrianna Hlukhovych, Kerstin Jergus, Nikolaus Lehner, Kerstin Meißner, Martin Repohl, Gustav Roßler, Sven Rößler, David Salomon, Olaf Sanders, Alfred Schäfer, Marco David Schmandt, Armin Scherb, Johanna Taufner, Sören Torrau.