englischAll symphonies with singing composed in German-speaking countries in the long 19th century are sublime, exceptional compositions in which the idea of angelic choirs plays a role.
When he tried in vain to talk Franz Liszt out of the choral finale in his Dante Symphony, Richard Wagner described the finale of Ludwig van Beethoven's 9th Symphony as being due to the "embarrassment of a real tone poet [...] who does not know how he should finally (after hell and purgatory) depict paradise".
But the evocation of angelic choirs is also central to Felix Mendelssohn's Lobgesang, Gustav Mahler's 3rd Symphony with the movement „Was mir die Engel erzählen“, the final scene from Goethe's Faust composed by Liszt and Mahler and Arnold Schoenberg's Jakobsleiter, initially conceived as the final movement of a symphony.
The interpretations of the symphonies with singing by Beethoven, Mendelssohn, Liszt, Mahler, Schoenberg and Jean Louis Nicodé focus on the actualization of a music of angels. A text-genetic approach aims both to accentuate the relevance of the ideas of angelic choirs in the symphonies and to relativize them.
Alle im deutschsprachigen Raum im langen 19. Jahrhundert komponierten Symphonien mit Gesang sind erhabene Ausnahmekompositionen, in denen die Vorstellung von Engelchören eine Rolle spielt.
Als er Franz Liszt vergeblich das Chorfinale in dessen Dante-Symphonie auszureden versuchte, bezeichnete Richard Wagner das Finale von Ludwig van Beethovens 9. Symphonie als der „Verlegenheit eines wirklichen Tondichters […], der nicht weiss, wie er endlich (nach Hölle und Fegefeuer) das Paradies darstellen soll“ geschuldet.
Aber auch in Felix Mendelssohns Lobgesang, Gustav Mahlers 3. Symphonie mit dem Satz Was mir die Engel erzählen, der von Liszt und Mahler komponierten Schlussszene aus Goethes Faust und Arnold Schönbergs zunächst als Schlusssatz einer Symphonie konzipierter Jakobsleiter ist die Evokation von Engelchören zentral.
Die Interpretationen der Symphonien mit Gesang von Beethoven, Mendelssohn, Liszt, Mahler, Schönberg und Jean Louis Nicodé stellen die Aktualisierungen einer Musik der Engel in den Mittelpunkt. Ein textgenetischer Zugang zielt gleichermaßen darauf ab, die Relevanz der Vorstellungen von Engelchören in den Symphonien zu akzentuieren wie auch diese zu relativieren.
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