englischNo other music scholar has had such an international resonance during and after his lifetime as Hugo Riemann. His numerous writings have been translated into many languages and his ideas continue to have an impact right up to the current "Neo-Riemannian Theory".
The articles in this book examine how Riemann himself further developed the ideas of authors such as Rameau or Fétis; they also offer a panorama of Riemann's reception in Europe, Russia, China and the USA. In both cases, it becomes clear that international transfers of knowledge are always determined by the specific contexts and needs in the receiving country and therefore inevitably lead to modifications of the appropriated concepts and to creative misunderstandings.
With contributions by
Mario Carrozzo | Thomas Christensen | Damien Ehrhardt | Hans-Joachim Hinrichsen | Christoph Hust | Stefan Keym | Thomas Husted Kirkegaard | Elena Lagutina | Iwona Lindstedt | Nathan Martin | Fabian Moss | Markus Neuwirth | Robert Rabenalt | Alexander Rehding | Ullrich Scheideler | Gesine Schröder | Benedict Tylor | Christian Utz
Kein anderer Musikforscher hat zu Lebzeiten und danach eine so große internationale Resonanz gefunden wie Hugo Riemann. Seine zahlreichen Schriften wurden in viele Sprachen übersetzt und seine Ideen wirken weiter bis zur aktuellen „Neo-Riemannian Theory“.
Die Beiträge des Sammelbands untersuchen zum einen, wie Riemann selbst Ideen von Autoren wie Rameau oder Fétis weiterentwickelt hat; zum anderen bieten sie ein Panorama der Riemann-Rezeption in Europa, Russland, China und den USA. In beiden Fällen zeigt sich, dass internationale Wissenstransfers stets von den spezifischen Kontexten und Bedürfnissen im Aufnahmeland bestimmt werden und daher zwangsläufig zu Modifikationen der angeeigneten Konzepte und zu kreativen Missverständnissen führen.
Mit Beiträgen von
Mario Carrozzo | Thomas Christensen | Damien Ehrhardt | Hans-Joachim Hinrichsen | Christoph Hust | Stefan Keym | Thomas Husted Kirkegaard | Elena Lagutina | Iwona Lindstedt | Nathan Martin | Fabian Moss | Markus Neuwirth | Robert Rabenalt | Alexander Rehding | Ullrich Scheideler | Gesine Schröder | Benedict Tylor | Christian Utz
- Musikwissenschaft
- kreative Missverständnisse
- music theory
- musicology
- Musikprinzipien
- transfer of knowledge
- Musiktheorie
- creative misunderstandings
- Jean-Philippe Rameau
- universalism
- Wissenstransfer
- Hugo Riemann
- 20th century
- François-Joseph Fétis
- Germanocentric perspective
- music history
- Italy
- Italien
- Musikgeschichte
- Russia
- 20. Jahrhundert
- musical principles
- Russland
- Scandinavia
- 19th century
- Universalismus
- Neo-Riemannian Theory
- 19. Jahrhundert
- China
- germanozentrische Perspektive
- Skandinavien