Weißmann | Pietschmann
Music, Performance, Architecture
ISBN 978-3-487-16724-4
englischIn early modern Europe, musical innovations in composition and performance practice created new demands on sacred architecture. This development was reflected most significantly in the installation of choir pulpits, musician galleries and organ lofts, which served as venues for top-class ensembles and established a permanent place for music in the sacred space. To what extent did musical innovations influence the remodelling and new construction of churches? How did composers and musicians respond to the architectural and acoustic qualities of certain spaces? This book discusses the complex relationship between music and sacred architecture in the early modern period from an interdisciplinary perspective.
Im Europa der Frühen Neuzeit stellten musikalische Innovationen in Komposition und Aufführungspraxis neue Anforderungen an die Sakralarchitektur. Markantesten Niederschlag erfuhr diese Entwicklung in der Einrichtung von Sängerkanzeln, Musikertribünen und Orgelemporen, die als Wirkungsorte hochkarätiger Musikerensembles dienten und der Musik einen festen Platz im Sakralräum zuwiesen. Inwiefern beeinflussten musikalische Neuerungen die Umgestaltung und den Neubau von Kirchen? Wie begegneten Komponisten und Musiker den architektonischen und akustischen Qualitäten bestimmter Räume? Das Buch diskutiert das vielschichtige Verhältnis von Musik und Sakralarchitektur in der Frühen Neuzeit in interdisziplinärer Perspektive.