englischIn this book, Timo Sestu examines literary artefacts of the European neo-avant-garde from the 1950s to the 1970s that originated as a result of the interaction between man and machine. These machines are both computers and technical apparatuses, but also book structures and forms of poetic formalism that organise text in a machine-like way.
The works by Nanni Balestrini, Hans Magnus Enzensberger, Oskar Pastior and Raymond Queneau that are analysed in this book are outstanding documents of the early phase of digitalisation, but have hardly ever been read thoroughly. This dissertation provides evidence of their (hermeneutic) readability and focuses on the specific materiality of these texts, books and machines.
Timo Sestu untersucht literarische Artefakte der europäischen Neoavantgarde der 1950er bis 1970er Jahre, die sich der Interaktion zwischen Mensch und Maschine verdanken. Es handelt sich bei diesen Maschinen um Computer und technische Apparate, aber auch um Bucharchitekturen und poetische Regelsysteme, die Text quasi maschinell organisieren.
Die untersuchten Werke von Nanni Balestrini, Hans Magnus Enzensberger, Oskar Pastior und Raymond Queneau sind herausragende Dokumente der Frühphase der Digitalisierung, die häufig nicht im starken Sinne gelesen werden. Die Arbeit führt den Beweis ihrer (hermeneutischen) Lesbarkeit und richtet zudem den Fokus auf die spezifische Gemachtheit und Gegenständlichkeit dieser Texte, Bücher und Maschinen.