Gencer
Islam und Staatlichkeit
ISBN 978-3-495-99331-6
Polarisierungen sind in politischen Debatten global und medial überrepräsentiert. Allzu schnell nehmen wir verkürzte Gegenüberstellungen vor (z. B. Freund – Feind, gut – böse oder friedlich – bedrohlich). Eine empathische Herangehensweise, die im anderen nicht nur das Anderssein sieht, sondern an einem wirklichen Erkennen des Gegenübers interessiert ist, scheint unabdingbar. Es ergibt sich die Notwendigkeit von Zugängen, die zu einer vorurteilsfreien und sachlichen Debatte beitragen, auch und vor allem im Diskurs über das islamisch-politische Denken.
englischThe political dimension shapes its respective counterpart. It can polarise in the forms of friend–enemy, good–evil and peaceful–threatening, as well as emphatically as a platform for the mediation of knowing–acknowledging–recognition. In ‘recognising’, two people cancel out each other's otherness by seeing not only what is different about the other being, ‘but themselves in the other’. The polarising–political dimension is overrepresented globally and in the media. There is a need for approaches that contribute to an unprejudiced and objective debate, also and above all in the discourse on Islamic political thought.
- Polarisierung
- polarization
- Vermittlung
- good-evil dichotomy
- Dialog
- threat
- Ideengeschichte
- Islamic studies
- Medienpräsenz
- Politikwissenschaft
- dialogue
- Bedrohung
- islamisch-politisches Denken
- peace
- Islamwissenschaft
- media presence
- modernity
- Frieden
- Gut-Böse-Dichotomie
- Islam
- history of ideas
- Polarität
- statehood
- political science
- Staatlichkeit
- mediation
- politics
- Moderne
- Freund-Feind-Dichotomie
- polarity
- Islamic political thought
- friend-foe dichotomy
- Politik